Jsme na náplavce u Podolského nábřeží, kde na dvě stě komparzistů v dobových kostýmech vítá slavného objevitele Roalda Amundsena, vracejícího se z jedné ze svých dobrodružných výprav. Jedná se o scénu do připravovaného koprodukčního norsko-švédsko-českého snímku Amundsen.

Právě lokace u Vltavy byla podle norského producenta Espena Horna jedním z rozhodujících důvodů pro umístění většiny natáčení do České republiky. „Měli jsme na výběr z několika lokací, například v Maďarsku nebo v Litvě, v podstatě za velmi podobných podmínek, ale vybrali jsme si Prahu. A jsme moc spokojení. Natáčení tady bylo úžasné, čeští filmoví profesionálové naprosto bezkonkurenční a například místo jako je pražská náplavka, kde jsme točili část Osla, bychom jinde nenašli tak přesně odpovídající našim představám,“ pochvaloval si zkušenost s natáčením v České republice producent Espen Horn ze společnosti Motion Blur Films.


Film Amundsen o největším polárním badateli všech dob, Norovi Roaldu Amundsenovi (Pål Sverre Hagen), režíruje Espen Sandberg. Norský režisér má na svém kontě nominaci na Oscara a Zlatý globus za film Kon-Tiki, režíroval také poslední Piráty z Karibiku a výpravný seriál Marco Polo.

„Bez velké podpory mezinárodního štábu by nebylo možné tak velký projekt natočit. Vizuální část tohoto filmu je velmi důležitá a je hlavně v rukou norského kameramana Påla Ulvika Roksetha, islandského architekta architekta Karla Júlíussona a české kostýmní výtvarnice Michaely Horáčkové Hořejší,“ uvedl režisér filmu Espen Sandberg.

Podle PR manažerky projektu Gabriely Vágner můžeme českou stopu vysledovat i v dalších tvůrčích profesích. Art directorem je Martin Kurel, ve filmu najdeme i české tváře, jako například Vojtu Kotka, který si zahrál jednoho z členů Amundsenovy výpravy na severní pól Karla Feuchta. V České republice vznikla také řada dekorací pro film – vzducholoď, Amundsenovo letadlo či části lodí. A tyto dekorace putovaly i na natáčení do zahraničí. Zimní scény pro film se totiž točily na Islandu a v Norsku.


V České republice se snímek natáčel od 4. dubna do 7. května. Štáb točil kromě podolské náplavky, také v Rudolfinu, na Žofíně nebo v atelieru v Třeboradicích. Českými koproducenty filmu jsou Pavel Berčík a Silvie Michajlova ze společnosti Film Kolektiv. Natáčení považují za skvělou zkušenost pro celý štáb a kreativní profese, které na filmu pracují. „Být díky dotaci fondu kinematografie plnohodnotnou součástí filmu Espena Sandberga je skvělou filmařskou školou pro celý český filmový průmysl a zkušenosti, které zde získáváme, nám mohou pomoci dostat české filmy na mezinárodní úroveň,“ uvedl Pavel Berčík.

Projekt Amundsen získal podporu minoritních koprodukcí ze Státního fondu kinematografie a využívá rovněž systém filmových pobídek. „Státní fond kinematografie považuje minoritní koprodukce za důležitý segment podpory, který dává smysl. V kombinaci s pobídkami umožňuje českým koproducentům být plnohodnotným partnerem i v evropských koprodukcích, jež kombinují velké téma, vysoké umělecké nároky a zároveň celosvětový divácký potenciál,“ vysvětlila ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

Význam natáčení zahraničních produkcí v České republice potvrzuje také Pavlína Žipková, vedoucí Czech Film Commission – národní filmové kanceláře, která je od loňského roku součástí fondu: „Ročně tu zahraniční filmové a televizní produkce stráví stovky natáčecích a přípravných dnů a utratí kolem 4,5 miliardy korun. Konkrétně film Amundsen se u nás točil 22 dnů a více než stočlenný štáb byl z 85 % český. Je skvělé, že zahraniční produkce do této míry zaměstnávají místní filmaře.“

„Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je celosvětově známá mezi filmovými profesionály jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i umělecké profese. Dalo by se říct, že Amundsen kombinuje to nejlepší ze všech tří koprodukčních zemí. A jsme rádi, že i český fond kinematografie věří v potenciál projektu tak silně, jako v něj věříme my,“ uvedl norský producent Espen Horn.