7. listopadu 2016

Alternativní text obrázku
Pardubice jsou historicky jedinečné již svým rozvinutým dopravním systémem a dopravní spojení z Prahy je pro filmové štáby velmi rychlé: nacházejí se na evropském železničním koridoru spojujícím Berlín s Vídní, dálnice vedoucí z Prahy končí v nedalekém Hradci Králové a nechybí ani lodní doprava – Pardubice leží na soutoku splavné části Labe s Chrudimkou. Město je ale rovněž spjaté s leteckou dopravou, a to nejen díky každoročně pořádané Aviatické pouti, ale také jako rodiště jednoho z  průkopníků české aviatiky, konstruktéra a pilota Jana Kašpara, který již v roce 1911 podnikl z Pardubic první dálkový let v Čechách. V současné době se Pardubice pyšní nejmladším mezinárodním letištěm v republice.
Obrázek dsc_6224_fhdr.jpg
Letiště Pardubice se nachází na jihozápadním okraji města u čtvrti Popkovice, kde sousedí s areálem dostihového závodiště. K účelům civilního provozu byla v roce 1993 rekonstruována menší odbavovací hala a tranzitní hala. V červnu letošního roku byla zahájena výstavba moderního terminálu, který zvýší komfort pro cestující, vylepší a zrychlí služby nabízené leteckým společnostem a tím zatraktivní letiště Pardubice nejen pro zahraniční partnery. Podle plánu tato rozsáhlá letištní stavba uvítá první cestující na podzim 2017. I ta bude nabízena pro natáčení. „Výhodou našeho letiště je přátelské rodinné prostředí, rychlé a pohodlné odbavení, výborná dopravní obslužnost i bezplatné parkování“, prozradila Ing. Hana Šmejkalová, ředitelka letiště a místopředsedkyně společnosti East Bohemian Airport, která pardubické civilní letiště provozuje.
S filmaři budeme rádi spolupracovat a jsme připraveni jim vyjít v rámci našich možností vstříc.

Pro filmaře je určitě zajímavé, že v České republice nenajdete letiště s širší betonovou ranvejí. Ta pardubická je široká 75 metrů při délce 2,5 kilometru. Po ní se pohybuje množství techniky, kterou letiště disponuje – žlutý letištní speciál Škoda Octavia ASFT, který měří brzdné vlastnosti dráhy, vozidlo cabin servis pro vyprázdnění a dočerpání vody nebo odpadů či troje nástupní schody pro pasažéry. Skutečným obrem na pardubickém letišti je cisterna Schwarzmüller s tahačem Mercedes Actros na tlakové plnění paliva do letadel, která je dlouhá přes 20 metrů a jejíž návěs má kapacitu 33.000 litrů, což je zhruba 27 tun leteckého paliva. V zimě se zase letiště neobejde bez vozidla na odledování, tzv. de-icing. Další potřebnou technikou je například externí vzduchový startér nebo pozemní generátor elektrického proudu. Veškerá letecká technika je filmařům plně k dispozici. Pro uskladnění letištní techniky slouží technické zázemí. Převážná část prostor pro garážování je dimenzována na vozidla střední velikosti nákladních automobilů. Pro větší techniku, například pro úklid sněhu, slouží atypické prostory s průjezdným profilem o šířce 6 metrů a výšce 4,5 metru.
Vyřízení povolení k natáčení u nás trvá řádově dny.
„Pardubické letiště toho rozhodně nabízí daleko víc a věřím, že z něj může být atraktivní lokace pro realizaci různých audiovizuálních projektů. S filmaři budeme rádi spolupracovat a jsme připraveni jim vyjít v rámci našich možností vstříc. Pokud štáb nevyžaduje dlouhodobé uzavření letové dráhy, vyřízení povolení k natáčení u nás trvá řádově dny, nikoli týdny či dokonce měsíce. Zkrátka a dobře, snažíme se být flexibilní,“ doplnila Hana Šmejkalová. Pro více informací o možnostech natáčení na pardubickém letišti: East Bohemian Airport, a.s., Eva Kadlecová, kadlecova@airport-pardubice.cz, tel.: +420 466 310 150. Pro natáčení ve východních Čechách obecně se můžete obracet na regionální filmovou kancelář East Bohemia Film Office.