26. března 2020

Alternativní text obrázku

Vydali jsme se na plac norského filmu Dragon Girl, dětské pohádkové fantasy v koprodukci Holandska a České republiky. Do malebných a klidných Dobřichovic malý norsko-český štáb krásně zapadl svou soustředěností.

Obrázek dragon_girl_small_4.jpg

Dragon Girl | Foto: Zuzana Panská, Evolution Films


Je předposlední den natáčení a točí se scéna, která se odehrává na vánočních trzích. Poměrně jarní Dobřichovice se tak vracejí v čase a celá ulice se promění do vánoční nálady, ve stáncích se nabízí huňaté severské svetry, svařák a klobásky. ,,Jak sami vidíte, není to úplně obvyklé natáčení, v hlavní roli je desetiletá holčička, chlapec a drak... ten ale neexistuje,“ zasměje se v dobré náladě norský producent Petter J. Borgli. ,,Velká část filmu se bude muset dotvořit pomocí triků v holandském postprodukčním studiu.“

Norský producent není v České republice zdaleka poprvé. ,,Česko už znám, nejvíc jsem ho poznal při objíždění lokací, to je pro mě mnohem zajímavější, než kdejaká turistika. Nejraději vzpomínám na natáčení filmu Amundsen. Natáčeli jsme uvnitř nádherných majestátních hradů, to pro mě byl neobyčejný zážitek.

V České republice natočil kromě výpravného filmu o prvním dobyvateli severního pólu také dětský rodinný film Kouzelné Vánoce. Práci na pohádkách a dětské tematice má rád stejně jako jeho český koproducent Pavel Berčík ze společnosti Evolution films, a proto je to jejich několikátá spolupráce.

Producent Borgli, se kterým jsme měli možnost krátce promluvit na návštěvě placu v Dobřichovicích, nám prozradil, že se do České republiky rádi vrací. Vyzdvihl technické dovednosti a praktické a velmi schopné lidi v českém štábu. Pavel Berčík dodal, že je pro něj pro dobrou spolupráci důležitá i lidská stránka a povahová podobnost obou národností.

Na Dragon Girl pracuje 70ti členný tým pod režijní taktovkou švédské režisérky Katarine Launing. Jde o příběh desetileté holčičky, která je na Vánoce sama, vloupá se do domu a chytí do pasti dračí mládě. To jí ale uteče a ona se ho rozhodne s pomocí kamaráda najít a vrátit matce – dračici. Holčička nakonec nezůstane na Vánoce sama a stráví je společně s kamarádem u něj doma. Producent zdůrazňuje, že nejde o pohádku, ale spíše dětský fantasy film, protože pohádky se dle jeho názoru odehrávají v dávných dobách a opírají se více o tradice. Ve filmu Dragon Girl ale děti používají Instagram a Youtube a zkrátka žijí v dnešním světě.  


Na natáčení strávil norský štáb v České republice 35 natáčecích dní a pomocí lokační agentury Silvershot našli filmaři své ideální lokace v Dobřichovicích, Berouně, Líbeznicích, Koněpruských jeskyních a Praze. Právě menší města jako Dobřichovice jsou pro filmové štáby velmi atraktivní svou polohou kousek od Prahy,  zároveň zde můžou filmaři najít atmosféru doslova pohádkových městeček. Řidič štábu Boris Mellion nám při cestě na natáčení vyprávěl o Dobřichovicích a spolupráci s místními lidmi: „Lidé si na nás pomalu zvykají a chápou, že přinášíme jejich městu benefity, i když jim někdy komplikujeme život,“ dodává s úsměvem. Také prozradil, že mají norští filmaři jinak nastavenou pracovní dobu a štáb natáčí tzv. pětidenní týdny, zatímco v České republice točí štáb šest dní v týdnu a v neděli mívá volno.

Spolupráci města s filmovými štáby si pochvaluje i starosta Dobřichovic Ing. Petr Hampl: „Příjmy z pronájmů prostranství a lokací jsou vítaným příspěvkem do našeho rozpočtu a spolupráce s filmaři v Dobřichovicích probíhala dosud vždy ke spokojenosti obou stran.“

Kromě ekonomického přínosu je důležité, že zahraniční produkce zaměstnávají místní filmaře a na vedoucích pozicích Dragon Girl zaznívají i česká jména. Kostýmní výtvarnicí filmu se stala Michaela Horáčková Hořejší, která mimo jiné pracovala na kostýmech seriálu První republika nebo na pohádkách Korunní princ či Princezna a písař. Na pozici prvního asistenta režie působil Tomáš Pavlacký, Art directorem filmu byl Jiří Sternwald a filmovou hudbu dostal na starost známý producent a hudebník Jan P. Muchow, který složil hudbu pro více než 30 českých filmů.

Při závěrečném rozhovoru Petter J. Borgli zdůraznil, jak důležitá je pro něj koprodukční spolupráce, která nabízí producentům větší finanční možnosti a využití pobídek z více zemí. ,,Bez podpory Holandska a České republiky by se rozpočet na Dragon Girl dával těžko dohromady.“ Film byl podpořen v programu minoritních koprodukcí a získal pobídky od Státního Fondu Kinematografie.

„I přes dlouhodobou dobrou spolupráci s Českou republikou nevím, zda se s dalším projektem vrátím. Filmové pobídky jsou zde opravdu nízké oproti ostatním evropským zemím, a pokud se něco nezmění a procento pobídek se do budoucna nenavýší, budeme se muset přesunout do finančně výhodnějších zemí, jakými jsou například Maďarsko nebo Polsko,“ dodal Borgli.