Q&A s vedoucí filmové kanceláře v Lodži Monikou Głowackou
9. března 2017
Do roku 1990 byla Lodž filmovým centrem Polska – odehrávalo se tu 90 % polské filmové produkce. To se změnilo po privatizaci filmové branže a Lodži hrozilo, že se z evropské filmové mapy ztratí. Prvotním motorem iniciativy za navrácení Lodže zpět na výsluní byla Łódź Film School, která chtěla udržet absolventy ve městě a posílit jeho konkurenceschopnost. Do rodícího se projektu filmové kanceláře Monika Głowacka naskočila v roce 2007. Byla nejprve odpovědná za nastavení fungování této nové instituce v rámci struktury magistrátu města Lodž. 2009 začalaŁódź Film Commission („ŁFC“) fungovat pod oddělením podnikatelských příležitostí. Již o dva roky dříve začal fungovat takéŁódź Film Fund, pro změnu pod oddělením kultury. Za dobu své existence podpořil 23 celovečerních hraných filmů, 19 dokumentárních a 14 animovaných projektů.
Monika Głowacka
Moniko, jaké je vlastně spojení mezi Łódź Film Fund a Łódź Film Commission? Je filmová kancelář součástí fondu nebo naopak?Od září 2015 je film commission součástí nové kulturní instituceEC1 Łódź – City of Culture („EC1“), kterou financuje město Lodž. V roce 2016 přešel pod EC1 a do kompetence filmové komise také Łódź Film Fund. Filmová komise je nyní odpovědná za veškeré organizační úkony fondu: zveřejnění výzev, nastavení procesu hodnocení, uzavírání smluv s příjemci dotací. Zaměstnanci filmové kanceláře jsou členy hodnotící komise (filmový komisař je její předsedou), která doporučuje řediteli EC1 projekty k podpoře. K dispozici mají také hodnocení externích expertů - režisérů, kameramanů, producentů, scénáristů apod..Proč se město před deseti lety rozhodlo založit filmový fond a filmovou kancelář? Jaký byl záměr a cíl?Cíle byly v obou případech různé, vycházející z podstaty resortů, ve kterých byly fond a komise založeny (fond – kultura, komise – zaměstnanost a podnikání). Nicméně v této jinakosti se vlastně skvěle doplňují. Łódź Film Fund byl založený s cílem podpořit umělecké filmy lodžských tvůrců a producentů. Při založení filmové komise hrál roli záměr posílit a rozvíjet místní filmovou infrastrukturu, podpořit vznik a udržení pracovních příležitostí pro místní tvůrce a filmové profesionály. Šlo obecně vzato o posílení místního hospodářství a o zvýšení počtu audiovizuálních projektů vyráběných v Lodži.Jaký je roční rozpočet fondu a kolik projektů podpořil fond v posledním roce?Rozpočet fondu v roce 2016 byl 325 000 eur (8,72 mil. Kč), letos je to 280 000 (7,56 mil. Kč). Peníze do fondu tečou přímo z rozpočtu města Lodž. V roce 2016 fond podpořil devět projektů: šest celovečerních filmů, dva dokumentární filmy a jeden animovaný televizní seriál.Jaká kritéria jsou při hodnocení a výběru projektů nejdůležitější?Zásadním cílem fondu je spolufinancovat projekty s vysokou uměleckou hodnotou, s potenciálem uspět v kinech a/nebo na festivalech a také spojené s městem Lodž – ať už tím, že se na výrobě podílejí místní tvůrci, filmoví profesionálové či společnosti anebo se jedná o spojení formou lokací nebo témat. Nicméně EC1 už také podpořila a je ochotna podpořit projekty orientované spíše na komerční úspěch, zejména ale takové, které vznikají v koprodukci s významnými mezinárodními studii a produkčními společnostmi.Jaká jsou další specifika fondu?Od roku 2016 s přechodem pod kulturní instituci EC1 funguje fond na koprodukčním principu, což znamená, že má i větší vliv na proces výroby, marketingu a distribuce filmů, na jejichž financování se podílí. A samozřejmě tím také participuje na komerční exploataci filmů v kinech, TV, digitálních nosičích atd. Pro producenty je výhodou fakt, že peníze dostávají celkem brzy v procesu výroby – část dotace se vyplácí již po uzavření koprodukční smlouvy.
1/3
2/3
3/3
Jaké jiné finanční výhody má pro filmaře natáčení v Lodži?ŁFC nabízí filmařům slevový program, který opravňuje ke slevám v restauracích, hotelech, u taxi služeb a u mnoha dodavatelů z filmové branže. Nabízené slevy se pohybují mezi 15 a 50 %. Detaily o participujících dodavatelích a výši poskytovaných slev podává na vyžádání ŁFC. Také město vychází filmařům velice vstříc a nabízí od roku 2010 90% slevu pro zábory národních, provinčních i komunálních vozovek a od roku 2014 zavedl primátor města Lodž 85% slevu na poplatky za zábory městských veřejných prostor, jako jsou parky, náměstí, atd. Lodž byla v Polsku prvním městem, kde takové vstřícné podmínky zavedli.Asistuje ŁFC s vyřizováním povolení? Pokud ano, jak?Pouze nepřímo. Nejsme lokační ani produkční manažeři, ale samozřejmě poradíme, na jakou konkrétní instituci se s podáním žádosti o povolení obrátit a konzultujeme s produkcemi přípravu a obsah žádosti. Pomůžeme předjednat kontakty i se soukromými vlastníky lokací. Pokud jsou zábory rozsáhlejší a je třeba zapojit silniční úřad, City Green Institution (má pod sebou parky), památkový ústav nebo policii, zorganizujeme a vedeme jednání, při kterých s filmaři diskutujeme a hledáme nejlepší varianty řešení pro konkrétní projekt. Ročně takto asistujeme 20 až 25 audiovizuálním projektům, což jsou jak hrané a dokumentární filmy, televizní seriály a pořady, tak i reklamy, hudební videa a studentské filmy.Co je projekt Łódzkie Pro Filmmakers? Jaké má cíle?Chtěli jsme rozjet spolupráci i s menšími městy a obcemi v regionu. Projekt probíhal v letech 2013 až 2015 a z 85 % byl financován z EU fondů. Jeho celkový rozpočet byl 6 mil. Kč (970 000 zlotých). Naším cílem bylo zvýšit počet audiovizuálních projektů, které se natáčejí v celé provincii Łódzkie a podpořit filmovou infrastrukturu tím, že region bude nabízet nové lokace a že se sjednotí a standardizují postupy a přístup jednotlivých úřadů v regionu k problematice natáčení. A dosažené úspěchy? Díky projektu jsme mohli rozšířit i vlastní kapacity ŁFC a mohli se věnovat užší spolupráci s obcemi v provincii – došlo k podpisu 13 partnerských dohod a úzce spolupracujeme i nadále. Naše databáze lokací se díky projektu rozrostla o mnoho nových objektů z celého regionu.Jak je tvá kancelář financovaná? Kolik vás v ní pracuje?EC1 dostává od města dotaci na provoz a projekty, včetně fungování naší filmové kanceláře. Na tu máme ročně cca 2,4 mil. Kč (90 000 eur) a tato částka pokrývá veškeré provozní a personální náklady a také speciální eventy jako např. EAVE workshopy. V naší filmové kanceláři pracujeme ve čtyřech lidech a mezi našimi dalšími finančními zdroji jsou EU fondy, dotace od Polského filmového institutu nebo ministerstva kultury, kde žádáme většinou na konkrétní projekty.Jsi v čele ŁFC od jejího založení. Co tě na tvé práci baví?Komise existuje od roku 2009, ale už o dva roky dříve jsem začala pracovat na jejím nastavení. Takže letos to pro mě bude deset let, co jsem se dala do služeb ŁFC a rozhodla se po letech strávených v soukromém sektoru (marketing & sales) pracovat pro veřejnou instituci a dělat něco prospěšného pro místní komunitu. Jsem pyšná na to, že mohu pracovat na projektu, který má pozitivní vliv na rozvoj města. Je to projekt, který ustavičně roste a rozvíjí se, a tak musím být neustále ve střehu, vymýšlet a zavádět nové věci pro potřeby audiovizuální branže. Proto například vznikl projekt Łódzkie Pro Filmmakers a všechny slevy a pobídky, které nabízíme. Je skvělé, že jsme teď pod střechou kulturní instituce a jsme koproducenti projektů, které podporujeme z fondu. Líbí se mi práce s lidmi a účast na nových vznikajících filmových projektech. Cítím uspokojení a zadostiučinění pokaždé, když padne poslední klapka, a já vím, že jsme pro úspěšné natáčení a všeobecnou spokojenost udělali vše, co bylo v našich silách.
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám web správně funguje, rychle najdete, co hledáte, a na ostatních webech vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamu na míru, dle toho, co vás zajímá. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.
Tyto cookies zajišťují, že web funguje správně a bezpečně.
Statistické a analytické cookies
Abychom věděli, co máme zlepšit
S vaším souhlasem můžeme používat nástroje třetích stran, například Google Analytics, které nám pomáhají sbírat zpětnou vazbu a zdokonalovat web. O své soukromí se bát nemusíte. Sledujeme anonymizované údaje: jak velká je návštěvnost stránek, průměrná doba návštěvy nebo to, na které části webu uživatelé klikají.
Typy cookies
_ga
Registruje jedinečné ID, které se používá k vytváření statistických údajů o tom, jak návštěvník webové stránky používá.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 369
Více o cookies
Cookies jsou malé datové soubory, které slouží pro váš příjemnější zážitek z používání našeho webu a dočasně se ukládají ve vašem prohlížeči.
Dle zákona můžeme bez vašeho souhlasu ukládat jen cookies, které jsou nezbytné pro správný provoz webu. Pro všechny ostatní druhy cookies potřebujeme vaše povolení.
Svůj souhlas a nastavení cookies můžete kdykoliv změnit nebo zrušit přes odkaz Nastavení cookies v patiččce webu.
Chaoyang is a bustling district located in the heart of Beijing, China. It is known for its modern
architecture, thriving business district, and vibrant nightlife. The area is home to many high-end
shopping malls, luxury hotels, and fine dining restaurants, as well as cultural landmarks such as the
China Red Sandalwood Museum and the Chaoyang Park. With its convenient location and easy access to
public transportation, Chaoyang is a popular destination for both tourists and business travelers alike.
If you're looking for a lively and cosmopolitan experience in China, Chaoyang is definitely worth a
visit.