4. dubna 2017

Alternativní text obrázku
Czech Film Commission se ve dnech 6. až 8. dubna účastní celosvětově největšího trhu filmových lokací, jehož již 32. ročník pořádá v Los Angeles mezinárodní asociace filmových kanceláří AFCI. Profesionálům z branže se zde každoročně prezentují lokace a možnosti natáčení po celém světě a Česká republika bude v řadách vystavovatelů z více než 20 zemí světa zastoupena již podesáté.

AFCI LocationsCzech Film Commission (Česká filmová komise) od roku 2004 podporuje a propaguje audiovizuální produkci v Česku a domácím i zahraničním producentům poskytuje informace a rady pro efektivní natáčení. Losangelského trhu lokací se poprvé zúčastnila v roce 2008. Veletrh nabízí filmařům pod jednou střechou přehled podmínek natáčení po celém světě. Více než 80 vystavovatelů tu bude letos prezentovat lokace, filmovou infrastrukturu i pobídkové systémy. Sjíždí se na něj každoročně kolem tří tisíc filmových profesionálů ze Spojených států i ze zahraničí, aby prozkoumali možnosti natáčení a podpory v jednotlivých zemích. „Vedle trhu, na kterém máme stánek, má AFCI Locations Show také doprovodný program, odbornou konferenci Global Production & Finance Conference, která má na akci přilákat ještě více producentů a zájemců o informace o natáčení v různých zemích světa,“ vysvětluje Pavlína Žipková, která bude v Los Angeles zastupovat Czech Film Commission. Konference předkládá producentům a dalším účastníkům aktuální témata spojená s audiovizuálním průmyslem prostřednictvím seminářů, prezentací a panelových diskuzí. Jejich předmětem budou například dopady audiovizuální produkce na životní prostředí, globalizace filmové a televizní výroby vlivem digitalizace médií či možnosti spolupráce a koprodukce s Čínou. „Mezi ohlášenými řečníky konference, které si nenechám ujít, je třeba producent Hry o trůny Greg Spenc, šéf výroby v Marvel Studios Mitch Bell, pak také Elona Tsou, která velí výrobě ve Walt Disney Studios nebo Mary Ann Marino, která kontroluje produkci filmů v Amazon Studios. Trend, že se do výroby vlastních seriálů a filmů pouští internetoví giganti jako právě Amazon, může být zajímavý i pro Českou republiku. V loňském roce už u nás Amazon natáčel, sice jen pár týdnů v rámci výroby seriálu Patriot, ale moc si tu štáb i lokace pochvalovali a jsme v kontaktu ohledně druhé sezóny seriálu,“ uvádí Žipková. Na trhu bude Czech Film Commission vedle různorodých lokací prezentovat i systém filmových pobídek, který je po novele zákona v porovnání s předchozími lety mnohem pružnější a efektivnější. „Na rozdíl od minulosti, kdy bývala v lednu otevřena celoročně jediná výzva, mohou teď producenti o vratnou část uznatelných nákladů ve výši 20 % žádat kdykoli během roku, vždy však až v momentě, kdy jsou před natáčením. Odpadl tak přetlak žádostí na začátku roku, který v podstatě zablokoval systém a disponibilní prostředky na celý rok. Přitom se nezřídka stávalo, že projekty, pro které se pobídka alokovala a zavázala, se nakonec rušily nebo posouvaly na neurčito, ale zároveň do systému nemohly vstoupit jiné, které se objevily v průběhu roku,“ objasňuje výhodnější nastavení filmových pobídek Pavlína Žipková. „V loňském roce u nás díky filmovým pobídkám zahraniční filmaři utratili více než 4 miliardy korun. Investice ze zahraničí v podobě realizovaných projektů u nás stále rostou. Systém filmových pobídek je nyní díky možnosti průběžně žádat přívětivější pro filmaře a zároveň efektivnější z administrativního pohledu. Už se tak nemůže stát, že by byly prostředky vyčerpány takovými projekty, které se následně nerealizují,“ potvrzuje ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

Štítky