29. ledna 2020

Alternativní text obrázku

Muzeum plné parních i motorových lokomotiv, osobních a nákladních vagonů i drezín nebo kolejového jeřábu, funkční šestnáctimetrová vlaková točna a částečně zrekonstruovaná budova bývalé výtopny. Až se nechce uvěřit, že všechnu tu krásu zachraňuje ve volných chvílích parta dobrovolníků. Mnoho z exponátů je plně funkčních a připravených na to, zahrát si v nějakém pěkném dobovém filmu. První film-friendly lokace tohoto roku z východočeského regionu je plná filmových rekvizit.

Obrázek dsc_8518.jpg

Výtopna Jaroměř | Foto: Czech Film Commission


Počátek sdružení okolo Železničního muzea v Jaroměři sahá až do roku 1987, kdy pod záštitou Československé vědeckotechnické společnosti začala oprava parní lokomotivy řady 310.006, které se přezdívalo Kafemlejnek. Po zprovoznění lokomotivy bylo rozhodnuto, že se jejím novým domovem stane depo v Jaroměři, kde byla nevyužívaná budova rotundy. Pod rotundou si každý z nás představí malou sakrální stavbu na kruhovém půdorysu. V železniční hantýrce jde ale o lokomotivní depo půlkruhového tvaru, ke kterému se sbíhají koleje z točny.

Společnost Železniční výtopna Jaroměř, z.s. provozuje historická drážní vozidla od roku 1995. Muzeum funguje od roku 1996 a po ukončení provozu Českých drah ve strojové stanici v roce 2004 se mohlo začít pracovat na postupném rozšiřování a úpravách budovy výtopny do původní podoby počátku 20. století. A že práce kolem zprovoznění a údržby depa, exponátů i ostatního vybavení není málo. Muzeum disponuje také fundusem železničních uniforem a dalších drážních rekvizit.


„V Jaroměři najdou filmaři výjimečné autentické prostředí železničního provozu. Je možné zajistit kompletní servis, včetně odborně vyškoleného personálu pro obsluhu vlaků. V blízkosti je k dispozici volná trať, kde mohou filmaři nerušeně natáčet s vlaky dle libosti,“ popisuje královehradeckou lokační lahůdku Jan Špelda, zástupce East Bohemia Film Office.

Výtopnu můžete využít kromě natáčení scén se železniční tématikou také jako jiný průmyslový objekt - továrnu, dílnu, lihovar, pivovar nebo strojírnu. V interiéru výtopny lze vytvořit ateliér pro natáčení scén v kulisách. Vozidla je možné samozřejmě provozovat na síti SŽDC na přilehlých tratích, případně natáčet v jejich interiéru, který jde dle domluvy upravit podle potřeb. Výtopna je ve vlastnictví spolku, a tak může mít filmová produkce zázemí přímo na pozemku. Je zde připojení na elektrickou síť a základní sociální zázemí.


Pan Bohuslav Škoda z Železničního muzea Výtopna Jaroměř je na filmaře připraven: „Podíleli jsme se již na natáčení několika seriálů a filmů – Zdivočelá země, Tmavomodrý svět nebo Habermannův mlýn. Pro realizaci filmů, klipů, dokumentů a fotografování nabízíme prostory, které byly postaveny v roce 1900 a jsou částečně rekonstruovány. Výtopna zahrnuje objekt rotundy pro parní lokomotivy, točnu, kolejiště a zděnou a dřevěnou budovu skladu. K dispozici máme 2 parní lokomotivy (310.006 z roku 1879 a 404.303 z roku 1881) a motorové lokomotivy z období 1956-1981.“

Výtopna se nachází na okraji města Jaroměř nedaleko Hradce Králové, kam se z Prahy dostanete pohodlně po dálnici. V těsném sousedství Muzea je železniční stanice a parkoviště. Přejedete-li most přes Labe a Metuji, dostanete se k unikátní pevnosti Josefov s možností filmového prostředí z období Františka Josefa (1880-1910), ale také z období první republiky 1910-1945. Železniční muzeum ve výtopně a jeho okolí tak mohou pokrýt celé historické období, kdy dopravě vládly parní vlaky.

Zájemci o natáčení ve Výtopně Jaroměř se mohou obrátit na Lucii Ondráčkovou z East Bohemia Film Office: l.ondrackova@vychodnicechy.info, +420 725 702 651.

VÍCE FOTEK V SEKCI LOKACE>