25. listopadu 2025

Alternativní text obrázku

Propagační aktivity Czech Film Commission v zahraničí

V Czech Film Commission už řadu let ukazujeme světu, že Česká republika je skvělým místem pro audiovizuální výrobu. Naším cílem je představit domácí infrastrukturu, nejrůznější štábové profese, servisní služby, pestré lokace a další výhody, které u nás produkce mají – včetně filmových pobídek.

Obrázek 344a3357_ic6zzuqi_20240518112949.jpg

Ředitel Barrandov Studia Petr Tichý, národní filmová komisařka Pavlína Žiková a vedoucí Czech Film Center Markéta Šantrochová. Cannes, 2024

© Getty Images

Hlavním cílem Czech Film Commision je systematická podpora infrastruktury českého audiovizuálního průmyslu – od štábových profesí přes servisní služby až po podmínky realizace produkce na českém území. Od zavedení filmových pobídek v roce 2010 se naše činnost úzce propojuje s jejich poskytováním, přičemž konkurenceschopnost pobídkového systému je zásadní pro úspěšné přilákání zahraničních produkcí. CFCom aktivně komunikuje s producenty, studii, platformami, lokačními skauty a manažery i finančními poradci, a cíleně buduje vztahy s novými generacemi tvůrců, aby podpořila růst lokálních útrat a zaměstnanosti v českém audiovizuálním sektoru.

Jsme součástí mezinárodních sítí

Zastupujeme Českou republiku v Mezinárodní asociaci filmových komisařů (Association of Film Commissioners International, AFCI), kde se účastníme vzdělávacích akcí jako AFCI Week nebo Cineposium. Stáli jsme také u zrodu Evropské sítě filmových komisí (European Film Commission Network, EUFCN), kde jsme byli aktivní v představenstvu (vedoucí CFCom Pavlína Žipková byla dva roky prezidentkou této organizace). 

Naše obchodně diplomatická agenda (USA)

Primárním cílovým trhem činnosti Czech Film Commission je Los Angeles. Je to právě Hollywood, který i přes vitální problémy posledních let stále vyrábí filmy a seriály s nejvyššími rozpočty. Aktivity Czech Film Commission v Hollywoodu zahrnují kromě účasti na trzích a akcích také obchodně diplomatickou agendu, při níž pravidelně spolupracujeme s generálním konzulátem ČR v Los Angeles. Patří k ní i mimořádné události, jakou byla například letos oscarová kampaň na podporu nominace české set-dekoratérky Beatrice Brentnerové. Ta byla nominována za americký celovečerní snímek Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, který byl s výjimkou několika málo dnů natočen v ČR. Czech Film Commission spolu s generálním konzulátem v Los Angeles uspořádala slavnostní recepci na počest nominované, které se kromě českých zástupců (ředitelky Státního fondu audiovize Heleny Bezděk Fraňkové, ředitele Barrandov Studia Petra Tichého, a českých členů filmového štábu Nosferatu) účastnili zástupci filmového průmyslu z LA.

Další podobnou aktivitou byla iniciace a spoluorganizace slavnosti k nominacím čtyř Čechů nominovaným na Oscara za film Na západní frontě klid (2022), natáčený v Česku. Nominováni byli Linda Eisenhamerová (masky), Viktor Prášil (zvuk), Kamil Jafar (speciální efekty) a Viktor Müller (vizuální efekty). Na počest nominovaných filmařů se konala recepce, kterou CFCom pořádala ve spolupráci s Generálním konzulátem České republiky a studiem Barrandov zajistila také sponzoring a koordinaci mediálních výstupů v součinnosti s českými a zahraničními médii. Na akci, konané v někdejší exilové vile Aurora spisovatele Liona Feuchtwangera v Pacific Palisades, se podílely také generální konzuláty Německa a Rakouska, zúčastnila se německá ministryně kultury Claudia Roth a český náměstek ministra kultury Michal Šašek.

Kde nás můžete potkat?

Pravidelně vyrážíme na nejdůležitější mezinárodní filmové trhy, festivaly a konference, kde se potkáváme s producenty, lokačními manažery a dalšími profesionály z oboru. Najdete nás třeba na European Film Marketu v Berlíně, Marché du Film v Cannes, na produkčním trhu Focus London, American Film Marketu v Los Angeles, na AFCI Weeku nebo na konferenci Cineposium.

Od roku 2025 jsme v důsledku transformace Státního fondu audiovize začali objevovat nové příležitosti – například Shooting Locations Marketplace ve Španělsku. A v roce 2026 plánujeme propagační kampaně v Asii, konkrétně se vracíme s výstavním pavilonem na IIFTC v Bombaji a poprvé budeme na FilmArtu v Hongkongu. Do budoucna plánujeme také propagační aktivity s Busan IFF (Mezinárodní filmový festival v jihokorejském Pusánu).

Ke každé zahraniční události patří marketingová kampaň na našich sociálních sítích a také ve spolupráci s jednotlivými trhy a profesními periodiky – prostřednictvím tisku, onlinu a dalších propagačních možností, které poskytují marketingové agentury. K evaluaci zahraničních misí dochází po konání každé akce.

Přehled misí, kterých se Czech Film Commission účastní:

AFCI Week (Los Angeles, USA)
Odborná konference pořádaná Mezinárodní asociací filmových komisařů (Association of Film Commissioners International). Svým programem propojuje členské komise s hollywoodskými studii, mini-majors, nezávislými producenty a dalšími leadry audiovizuálního průmyslu. Program konference zahrnuje školení, diskuse a přednášky na témata realizace nových projektů a řešení současných klíčových témat AV průmyslu. Na AFCI Week navazuje obchodně – diplomatická agenda (obchodní cesty, individuální schůzky ve studiích a s producenty za účelem prezentace ČR).

AFM (Los Angeles, USA)
American Film Market je jeden z největších a nejstarších světových filmových trhů, byl založen v roce 1971. Každoročně se zde uzavírají obchody v řádu několika set milionů dolarů a trhu se účastní více než 8 000 filmových profesionálů z více než 70 zemí světa. Koná se pod hlavičkou Independent Film & Television Alliance.  Součástí je Location Expo s možností výstavní expozice. 

Cineposium (koná se jednou za dva roky, pokaždé v jiné zemi)
Konferenci Cineposium pořádá Mezinárodní asociace filmových komisařů (AFCI). Prostřednictvím seminářů, přednášek, workshopů a diskuzních panelů s producenty organizuje program na míru zaměstnancům filmových komisí za účelem jejich kontinuálního vzdělávání se v oboru, informovanosti v trendech a aktuálním vývoji audiovizuálního průmyslu. Cineposium je pořádáno pokaždé jinou hostitelskou filmovou komisí za účelem propojení filmových producentů hostitelské země, členských filmových komisí AFCI a pozvaných zástupců hollywoodských studií a produkčních společností. 
 
Focus London (Londýn, Velká Británie)
Focus London je lokační a produkční výstavní veletrh, jediný svého druhu v Evropě. Czech Film Commission zde prezentuje Českou republiku jako výhodnou lokaci pro audiovizuální výrobu buď prostřednictvím výstavního stánku, anebo formou delegace a účasti na doprovodné konferenci. Některých ročníků se účastní také české regionální filmové kanceláře. Veletrh pořádá od roku 2015 společnost The Location Guide, která provozuje renomovanou online databázi kontaktů a informací z filmového průmyslu (www.thelocationguide.com).

Shooting Locations Marketplace (Valladolid, Španělsko)
Veletržní a konferenční platforma propojující národní a regionální filmové komise s lokačními manažery a producenty z celého světa bez nutnosti výstavního pavilonu. Od svého vzniku v roce 2020 se již mezi filmovými profesionály globálně etablovala. CFCom se poprvé účastnila v roce 2025.

IIFTC India (Bombaj, Indie)
India International Film Tourism Convention je hlavní indický produkční, lokační a filmový veletrh. V letech 2011 a 2018 se Czech Film Commission účastnila prostřednictvím spolupráce v rámci projektu ekonomické diplomacie PROPED s Ministerstvem zahraničních věcí a agenturou CzechTourism, v roce 2026 se zúčastní pod střechou společného stánku EUFCN (Evropské sítě filmových komisí).

FilmArt (HongKong, Čína)
Hong Kong International Film and TV Market, organizovaný Hongkongskou radou pro rozvoj obchodu (HKTDC), je hlavní asijský produkční a filmový veletrh. Czech Film Commission se bude poprvé účastnit v roce 2026.

MFF Berlinale & European Film Market (Berlín, Německo)
Na Mezinárodním filmovém festivalu a Filmovém trhu v Berlíně prezentujeme Českou republiku jakožto ideální destinaci pro natáčení prostřednictvím individuálních schůzek s producenty, režiséry a dalšími zahraničními filmovými tvůrci v rámci zázemí stánku Central European Cinema organizovaného Czech Film Center. Účastníme se odborného doprovodného programu EFM a programu pořádaném Evropskou sítí filmových komisí EUFCN a Mezinárodní asociací filmových komisařů AFCI.

MFF Cannes & Marché du Film (Cannes, Francie)
Trhu Marché du Film se Czech Film Commission účastní od roku 2005 a využívá přitom zázemí pavilonu organizovaného kolegy z Czech Film Center. Na trhu probíhají schůzky s producenty, kteří mají zájem o natáčení nebo postprodukci v České republice. Součástí aktivit je účast na odborném doprovodném programu a na programu pořádaném Evropskou asociací filmových komisí EUFCN a Mezinárodní asociací filmových komisařů AFCI.

Obrázek schuze-predstavenstva-eufcn-2018-brusel.jpg

© EUFCN

Úspěchy Czech Film Commission

Za svou činnost získala Czech Film Commission několik mezinárodních ocenění. V roce 2023 to byla nominace na cenu Best Film Commission od Mezinárodní asociace lokačních manažerů (Location Managers Guild International, LMGI), díky níž jsme navázali užší spolupráci s lokačními manažery z celého světa a ještě víc posílili naši pozici v mezinárodním prostředí. V roce 2024 byla Czech Film Commission nominována na Global Production Award (GPA) v kategorii Filmová komise roku. Cenu GPA uděluje magazín Screen International vydávaný Media Business Insight, nakladatelem předních profesních magazínů filmového průmyslu (Screen International, KFTV, The Knowledge, World of Locations & Broadcast).