Tisková zpráva Státního fondu kinematografie z 29. 4. 2021
Podle údajů, které má k dispozici Státní fond kinematografie (SFKMG), se natáčení filmových projektů v roce 2021 dostane na úroveň před koronavirovou pandemií. Rok 2019 byl přitom pro český filmový průmysl zatím rekordní, když díky systému filmových pobídek přiteklo do České republiky 9 miliard korun zahraničních investic. Natáčení projektů pro zahraniční produkce pomůže výrazně oživit celý audiovizuální sektor, včetně na něj navázaných „nefilmových“ odvětví. Již se natáčí, nebo se připravují rozsáhlé projekty společností Netflix, Amazon, Lionsgate, NBCUniversal, ZDF nebo Sky, mezi nimi i pokračování dvou dosud největších u nás natáčených projektů Carnival Row s Orlando Bloomem a Wheel of Time s Rosamund Pike.
Margrete – Královna Severu, jedno z prvních natáčení za pandemie v roce 2020 | Foto: SF Studios / Julie Vrabelová / Sirena Film
„Zájem zahraničních producentů byl pouze přibrzděn, v současné chvíli opět evidujeme obrovskou poptávku po natáčení v České republice. Audiovizuální průmysl má velmi silnou schopnost adaptace a rychlého znovuoživení, takže by mohl být i perfektním nástrojem k nastartování zaměstnanosti a podnikání v době pokoronavirové,“ řekla Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie. „Řada velkých projektů se natáčí nejen v Praze ale i v regionech, tedy i pro ně to bude znamenat značné oživení. Připomínám znovu, že zhruba 60 % z těchto investic je utraceno za služby poskytované nefilmovými profesemi, malými a středními podniky,“ dodala Helena Bezděk Fraňková.
Vzrůstající poptávka zahraničních studií po natáčení v ČR ukazuje, že by letošní rok mohl nahradit i stagnaci v roce 2020. Záleží na tom, zda se podaří stejně jako v roce 2019 navýšit rozpočet systému pobídek z 800 milionů korun alespoň o dalších 500 milionů. Navýšení financí pro výplatu pobídek na 1,3 miliardy korun bylo nutným krokem právě v dosud rekordním roce 2019, kdy hrozilo, že se od České republiky odvrátí hollywoodská studia, která zde plánovala vyrábět rozsáhlé seriálové projekty. Pro ně je filmová pobídka hlavním faktorem, podle kterého se rozhodují v konkurenci ostatních států. U filmové pobídky je na rozdíl od jiných typů investičních pobídek záruka, že se vyplatí až zpětně po ukončení výroby na území ČR a auditu nákladů. Zvýšenou poptávku je žádoucí využít, neboť přináší do české ekonomiky finanční prostředky v podobě přílivu zahraničního kapitálu a práci pro rozsáhlý dodavatelský řetězec. Realizace prestižních a světoznámých projektů na našem území pak přináší ČR navíc také obrovskou pozitivní reklamu.
Tendence nárůstu zejména seriálové tvorby pro streamovací platformy souvisí s rozvojem internetu jako distribučního kanálu zábavy, který vede od výrobce přímo ke spotřebiteli – divákovi. „Koronavirová krize tento vzrůst akcelerovala, lidé jsou v době lockdownů odkázáni s výjimkou poslechových aktivit a čtení na sledování televize a předplácení on-line vysílání,“ říká Pavlína Žipková z České filmové komise. „Točí se také čím dál tím více víceletých projektů, jejichž rozsáhlé přípravy zahrnují nákladnou několikaměsíční stavbu dekorací, výrobu speciálních rekvizit, kostýmů a masek. Takové projekty natáčí i v regionech, kde štáby utrácejí za pronájem lokací, ubytování, stravování a další služby, místní obyvatelé se uplatňují například v komparzech a ostraze objektů. Jde o vítanou decentralizaci Prahy, kterou filmařům usnadňuje síť regionálních filmových kanceláří.“
Mezi rozsáhlé projekty, které se v České republice natáčely, točí nebo připravují, patří celovečerní film režiséra Marca Forstera „White Bird: A Wonder Story“ (Lionsgate) s Gillian Anderson a Helen Mirren vyprávějící příběh židovské dívky, kterou ukrývá rodina v okupované Francii, dále například adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid (Netflix) v hlavní roli s Felixem Kammererem v režii Edwarda Bergera, třetí řada úspěšného amerického seriálu Hanna (Amazon, NBCUniversal), příběh z období studené války o lásce mezi dvěma špióny odehrávající se ve východním Berlíně, Moskvě a Paříži Operations Totems (Amazon, Gaumont), adaptace stejnojmenného románu Choderlose Laclose Nebezpečné známosti (Lionsgate), apokalyptický seriál Extinction (Sky) nebo celovečerní filmy Netflixu Kosmonaut z Čech, který je adaptací románu amerického spisovatele českého původu Jaroslava Kalfaře s Adamem Sandlerem, a The Gray Man, thriller z prostředí CIA v hlavních rolích s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem nebo pohádka německé televize ZDF Trpaslík Nos. A také výše zmíněné dva největší projekty. Wheel of Time s Rosamund Pike v hlavní roli dotáčí první sérii, na kterou naváže hned druhou. Carnival Row s Orlando Bloomem natáčí díly z druhé série.
Audiovizuální sektor v ČR dokázal během krize svoji pružnost, když zvládnul velmi rychle přijmout všechna nutná opatření k ochraně před koronavirem během příprav, výroby i likvidace natáčení. S vyhlášením prvního nouzového stavu začal SFKMG spolu se svým oddělením Česká filmová komise, Asociací producentů v audiovizi a ve spolupráci s experty na bezpečnost práce vytvářet hygienická pravidla, která by vrátila do zaměstnání tisíce lidí dodavatelsky činných ve filmovém průmyslu. Výsledkem byla sada samoregulačních opatření pro bezpečné natáčení a pravidla pro přeshraniční transport. Audiovizuální výroba se znovu rozeběhla již na začátku května a Česko bylo první zemí na kontinentální Evropě, která se otevřela zahraničním filmařům. I díky tomu a filmovým pobídkám zůstává Česká republika v hledáčku zahraničních studií a producentů.