15. srpna 2025

Alternativní text obrázku

Zahraniční produkce v Česku za rok 2024: Blade Runner 2099, Nadace, City of Blood a další

Blade Runner 2099, Nadace, City of Blood – to jsou největší zahraniční projekty, které se v roce 2024 natáčely v České republice a zanechaly tu miliardové investice. Jaké další zahraniční tituly u nás vznikaly a kolik peněz tu filmové štáby skutečně utratily?

Obrázek courtesy-of-apple_foundation3_005.jpg

Nadace
Courtesy of Apple

Podle dat Asociace producentů v audiovizi (APA) dosáhly výdaje zahraničních produkcí v Česku za loňský rok 5,5 miliardy korun, což je přibližně o 40 % méně než v roce 2023, kdy dle APA padl historický rekord s útratou 9,2 miliardy Kč. Přesto loňský objem odpovídá běžné předcovidové úrovni – v roce 2020 dosáhl zahraniční kapitál výše 5,7 miliardy Kč. Dodejme, že určitý pokles objemu produkce je globální záležitost, která postihla nejen další evropská centra pro zahraniční servisy, ale i samotný Hollywood, který je hlavní zdroj zahraničního kapitálu pro českou audiovizi.

Dobrou zprávou je, že od ledna 2025 český systém výrazně posiluje: základní pobídka se zvýšila na 25 %, animace a digitálně produkované projekty mají nárok až na 35 %, a strop jedné pobídky se navýšil ze 150 na 450 milionů Kč. Tyto změny otevírají dveře větším a ambicióznějším projektům a vracejí Česku potřebnou konkurenceschopnost.

Navzdory poklesu objemu zakázek zůstala Česká republika i loni vyhledávanou destinací pro mezinárodní produkce. Kromě již zmíněného Blade Runnera a Nadace se zde natáčela řada dalších seriálů a filmů – nejen z USA a Velké Británie, ale také z Německa, které bylo opět jedním z nejaktivnějších servisních partnerů.

Blade Runner 2099

Jedním z nejambicióznějších projektů, které se kdy v České republice natáčely, je Blade Runner 2099 – pokračování slavné sci-fi ságy pro Amazon Prime Video v produkci  Alcon Entertainment. Česká servisní společnost Film United pod vedením producentky Veroniky Lencové zcela obsadila Barrandovská studia i okolní pozemky a během dvou natáčecích bloků (červenec–srpen a září–listopad) proměnila části Česka v temnou dystopii budoucnosti. Více než 100 natáčecích dní a investice ve výši 1,8 miliardy korun z tohoto projektu činí jeden z nejdražších v historii české audiovizuální produkce.

Seriál se dramaturgicky opírá o atmosféru kultovních filmů Ridleyho Scotta a Denise Villeneuva, jehož Blade Runner 2049 byl přímým předchůdcem této série. Režii převzal Jonathan van Tulleken (Shōgun, Dope Thief), scénář a showrunning má na starosti Silka Luisa (Shining Girls, Halo). V hlavních rolích se představí hvězdná sestava: Michelle Yeoh, Hunter Schafer, Dimitri Abold a Lewis Gribben.

Vedle Barrandova a pražských lokací se natáčelo i na výrazných industriálních a přírodních místech – například v hornickém skanzenu Mayrau, na elektrárně Mělník, Slapech či v Jablonci. Do výroby bylo zapojeno množství českých profesionálů: hlavním českým architektem filmu byl Martin Vačkář (Mission: Impossible - Ghost Protocol), na výpravě spolupracovali Jan Hák (The Wheel of Time) a Jiří Karásek, jako maskérky na filmu pracovaly např. Aneta Cejková a Pavla Frýdová.

Nadace

Velká jména nechyběla ani u další produkce z žánru sci-fi – třetí řady Nadace (Foundation) podle literární klasiky Isaaca Asimova. Projekt společnosti Apple TV+ v produkci Skydance Television, realizovaný v Česku s produkčním zázemím Milk and Honey Pictures, tu strávil téměř 100 natáčecích dní, z toho polovinu v roce 2024, a utratil přes 800 milionů korun.

Pod vedením trojice režisérů – Chris Byrne, Tim Southam a Roxann Dawson – vznikaly rozsáhlé scény jak ve studiu (Prague Studios), tak v exteriérech – natáčelo se například v lomu Homolák ve Středočeském kraji nebo v okolí Kalku v Ústeckém kraji. 

Série Nadace se stala v České republice stálicí - v roce 2021 se zde natáčela i druhá řada této velkorozpočtové produkce, kdy u nás tvůrci utratili 1,6 miliardy korun. Natáčení čtvrté řady by mělo začít na podzim tohoto roku. 

Obrázek courtesy-of-apple_foundation3_image004.jpg

Nadace
Courtesy of Apple

City of Blood

Německý hororový seriál City of Blood pro Disney+ s rozpočtem téměř 400 milionů korun se stal třetím nejdražším zahraničním projektem roku. Temná osmidílná série režiséra Philippa Kadelbacha (např. Unsere Mütter, unsere Väter) se natáčela od května do září na celkem 110 lokacích po celé republice – od Prahy a Brna přes Ústí nad Labem, Chomutov a Kladno až po menší města jako Soutice, Lahovice nebo Benešov nebo Trmice. Produkci zajišťovala společnost Sirena Films, která má na kontě řadu prestižních koprodukcí s německými partnery.

Obrázek city-of-blood_julie-vrabelova-disneyplus_small.jpg

Z natáčení City of Blood
Julie Vrabelová Disney+

Císařovna

Do seznamu vizuálně výpravných zahraničních produkcí se zařadila i druhá řada historického seriálu Císařovna pro Netflix. Příběh mladé Alžběty Bavorské, pozdější císařovny Sissi, vznikal opět s využitím českých historických lokací: v Kutné Hoře, na zámku Kačina, Jemništi, ve Voděradských bučinách nebo na různých místech v Praze.

Natáčelo se mezi zářím 2023 a únorem 2024 (celkem 87 dní), z toho 21 dní připadalo na loňský rok. Produkci zajišťovala MIA Film ve spolupráci s německou společností Sommerhaus Filmproduktionen. Za kamerou stáli režiséři Maximilian Erlenwein, Barbara Ott a Katharina Eyssen, rozpočet činil 364 milionů korun.

Obrázek img_1844.jpeg

Císařovna
MIA FILM, Sommerhaus Filmproduktionen

Rozmanitost žánrů, štědrost lokací: Česká republika stále v kurzu

Vedle velkolepých sci-fi a historických dramat přilákala Česká republika i řadu menších, žánrově různorodých produkcí – od kriminálek přes romantické komedie až po pohádky. Všechny však spojuje jedno: důvěra producentů v české filmové prostředí, dostupnost kvalitních profesionálů a široká škála autentických lokací. 

Jedním z významnějších filmových projektů z Německa byl akční thriller Brick, který se natáčel v Praze včetně Barrandovských ateliérů. Režii měl na starosti Philip Koch, v hlavních rolích se objevili Matthias Schweighöfer a Ruby O. Fee. Produkci zajišťovala společnost Wiedemann & Berg ve spolupráci s českou Wilma Film. Během 40 natáčecích dní (29. 1. – 22. 3.) tu německá produkce utratila přes 180 milionů Kč.

Zcela odlišnou poetiku nabídla dvoudílná dobová minisérie Rebelky od společnosti Bantry Bay Productions. Dvoudílný příběh návrhářky Lisette, která se na počátku 20. století vzepře společenským normám a bojuje proti diktátu ženské módy, se natáčel od září do listopadu 2024 na historických lokacích v Mělníku, Průhonicích, Karlových Varech nebo Invalidovně. Produkce utratila 123,5 milionu Kč, o realizaci se postarala opět Wilma Film.

Obrázek brick-netflix-movie-first-lookjpg.webp

Brick
Netflix

Obrázek rebelky_ein-ort-der-sich-zuhause-nennt_wilma-film_2.jpg

Rebelky
Zuzana Panska Bantry Bay Production 

Krimi z Curychu a bez tváře 

Německá láska ke kriminálkám se potvrdila i natáčením několika pokračování populárních sérií. Další díly seriálu Zürich Krimi s názvy Borchert und die Glut des Bösen a Borchert und der Schlüssel zum Mord se natáčely na podzim 2024 na různých místech včetně letiště v Pardubicích či nemocnice Na Homolce. Produkce společnosti Graf Film (ve spolupráci s MIA Film) utratila 56,9 milionu Kč.

Napínavý televizní film z kriminální série Ingo Thiel – Die Frau Ohne Gesicht, inspirovaný skutečnými kriminálními případy, se natáčel 16 dní v listopadu 2024 převážně v Praze a okolí. Režii měla Christine Hartmann, hlavní roli ztvárnil Heino Ferch. Náklady dosáhly téměř 26 milionů Kč.


Mockument, pohádka i soudobá komedie

Originálním projektem byl německý mockumentární seriál Messiah, jenž mapuje (fiktivní) životní vzestup a pád eurodance hvězdy devadesátých let. Natáčení probíhalo od října do prosince v pražských lokacích a okolí. Produkce společnosti Keshet Fiction Germany ve spolupráci s Film Kolektiv utratila 36,5 milionu Kč.

Milovníky žánru potěší německá filmová pohádka na motivy Dornröschen und der Fluch der siebten Fee (Rosabella), která volně vychází z příběhu o Šípkové Růžence. Režii měl Ngo The Chau, natáčení probíhalo v březnu v historických kulisách Telče, Jaroměřic nad Rokytnou či na Sychrově. Produkce společnosti Provobis Film & Fernsehen (v Česku MIA Film) dosáhla téměř 40 milionů Kč.

Romantická německá komedie Petra geht baden, režírovaná Rainerem Kaufmannem, se natáčela na různých venkovských a rekreačních lokalitách – například u Orlické přehrady, na Karlštejně nebo v Milovicích. Realizace lehce nostalgického příběhu o druhých šancích stála téměř 24 milionů Kč.

Obrázek messiah_keshet-fiction-germany_2.jpg

Messiah
Keshet Fiction Germany

Obrázek dornroeschen-und-der-fluch-der-siebten-fee_stills_rosabelle-2168-scaled.jpg

Rosabella
Provobis

Shrnutí roku 2024: méně objemu, více diverzity

Navzdory meziročnímu poklesu celkového zahraničního kapitálu si Česká republika udržela pověst jedné z nejatraktivnějších evropských filmových destinací. Rok 2024 ukázal mimořádnou žánrovou i produkční rozmanitost – od vysokorozpočtových sci-fi a historických sérií až po komornější kriminální, romantické či rodinné projekty. Očekává se, že s nově navýšenými pobídkami, které začaly platit v roce 2025, bude Česko opět aspirovat na rekordní produkční sezóny.

TOP LOKACE 2024:  Česká krajina jako filmová kulisa: kam se loni nejvíc jezdilo natáčet?

Česká republika opět potvrdila, že její filmový potenciál nekončí u pražských ateliérů. Rok 2024 přinesl pestrou paletu lokací – od industriálních komplexů přes historické paláce až po přírodní scenérie. Filmaři si pochvalovali nejen rozmanitost, ale i relativní dostupnost a infrastrukturu. 

Industriální a městské scenérie

Sci-fi produkce Blade Runner 2099 hledala kulisy blízké dystopické budoucnosti – a našla je v českých brownfieldech. K natáčení využila mimo jiné: hornický skanzen Mayrau u Kladna, elektrárnu v Mělníku, vodní nádrž Slapy, město Jablonec, i méně známé oblasti ve Středočeském a Libereckém kraji. Zcela výjimečné bylo využití celého areálu Barrandovských ateliérů, který byl na několik měsíců zcela zaplněn dekoracemi budoucnosti. 

Také hororový seriál City of Blood pro Disney těžil z různorodosti českých měst – natáčelo se v Praze, Ústí nad Labem, Brně, Chomutově, Králově Dvoře, Benešově, Lysé nad Labem, Kladně, Kostelci nad Černými lesy, Souticích a dalších menších městech.

Kriminálky z Německa (např. Zürich Krimi nebo Ingo Thiel 7) využily např. letiště Pardubice, nemocnici Na Homolce, ale také pražský Radotín, Senovážné náměstí, Hotel Jalta nebo prostory České televize na Kavčích horách.

Historické památky a romantické zámky

Historické a dobové produkce – jako například druhá řada Císařovny pro Netflix nebo německý film Rebelky – sáhly po osvědčených ikonických lokalitách. Mezi nejvýraznější patřily Kutná Hora, zámek Kačina, Jemniště, Voděradské bučiny, Karlovy Vary, Invalidovna a Gabriel Loci v Praze,  zámek Lukov  nebo Průhonický park. Pohádka Rosabella (Dornröschen und der Fluch der siebten Fee) využila působivé kulisy zámků a parků v Telči, Jaroměřicích nad Rokytnou, Dobříši, na Sychrově nebo na zřícenině Zvířetice.

Přírodní scenerie, lesy, lomy a vodní plochy

Seriál Nadace (Foundation) se natáčel například v lomu Homolák ve Středočeském kraji nebo u obce Kalek v Ústeckém kraji, která nabídla surovou, téměř mimozemskou krajinu. Letní komedie Petra geht baden se zase vydala po českých rybnících, kempech a přehradách – filmaři natáčeli u Orlíku, Karlštejna, na Velké Americe, v Kozárovicích, Týřovicích, Loučeni nebo Tankodromu Milovice.

Praha – stálá jistota i filmová chameleonka

Praha i v roce 2024 zůstala klíčovým bodem produkce – nejen díky ateliérům (Barrandov, Prague Studios), ale i díky své architektonické všestrannosti. V Praze se natáčely scény pro všechny tři největší produkce: Blade Runner 2099, Foundation i City of Blood. Zajímavostí byla také mockumentární série Messiah, která využila moderní i retro zákoutí města – například Studio Pokrok, Jesenici, Jíloviště nebo různé interiéry restaurací a domů v širším okolí hlavního města. 

České lokace opět potvrdily svou hodnotu: během jediného roku dokázaly ztvárnit postapokalyptickou megapoli, alpský zámek z 19. století, německé městečko plné tajemství, vesmírnou kolonii i restauraci z berlínského předměstí. Nejvíce regionálních natáčecích dní proběhlo v Praze, následovaném Středočeským krajem a Ústeckým krajem. Trendem je výrazný nárůst zájmu o brownfieldy a industriální objekty (elektrárny, sklady, opuštěné továrny), využitelné pro sci-fi a thrillerové žánry. 

Z pohledu zahraničních štábů zůstává Česko unikátní tím, že na ploše několika desítek kilometrů nabízí kompaktní mix historie, průmyslu i přírody – a to se v Evropě stále počítá.